Számomra fura, hogy senki nem látta még megfelelő minőségű képe na készüléket, senki nem tudja a pontos, haláltuti paramétereket, de már megrendelné a várhatóan legalább 160-170e Ft-os áron forgalomba kerülő készüléket.
Vajon ennyire mindegy, mire ad ki az ember közel 3 havi minimálbért?
Rövid válasz: Ne rendelésnek tekintsd, hanem sorban állásnak. Egy olyan sorba, amiből bármikor kiállhatsz amíg a pénztárig nem jutsz.
Hosszan:
Bizonyos szempontból gyakorlatilag a Samsung is lassan iparkodik másolni az Apple-modellt, aminek pl. a fő elemei:
- titoktartás, szivárogtatás, ködösítés. Mindent bevet és tényleg jól kommunikálja a készterméket. Amennyire lehet
- rendezvénytől függetlenül (ces/mwc) önálló "nagybejelentésként" tálalni azt az 1-2 ütős modellt, amit igazán el akar adni
- hatalmas marketing-költések világszerte
- és természetesen gigaprofitot és hatalmas eladási volumeneket produkálni
Mindehhez az is kell, hogy az Apple amúgy borzalmasan jól és gyorsan teríti is a gépeit, állítólag a Samsung is ezt lépi majd holnap.
A jelzett modell kereskedelmi vetületei az Apple esetében az alábbiak voltak:
- hype - induláskor sok hiányhelyzet, azok a kereskedők viszik el a volumen jelentős részét, akik elsők között képesek akár 10 000 darabos volumeneket lerendelni/ütemezve betenni az első szintű csatornákba, hogy aztán 1-2 db-s eladásonként terítsék a piacaikon
- őrület, de nem ritkán a listár fölött 20-40-50EUR-ral is eladható a mobil, ha lokális hiányok alakulnak ki
- tetézheti ezt, hogy a leadott rendelés sosem jelenti azt, hogy a kereskedő pontosan annyit is fog kapni. 1,5-2 évre visszatekintve a kurrens modellekből rendre kevesebb érkezik akár a hazai nagyobb kereskedőkhöz, akár az expansys-szintű nemzetközi/UK játékosokhoz (Carphone, Clove, DS)
- Ezek a típusú volumen-eladók pedig pontosan tudják, hogy az "elsőzés" azért is fontos számukra, mert ők "csak" egyszerű független mobilkereskedők. Amint pl. a mobilszolgáltatók is meghirdetik a saját akciójukat, a független eladás töredékre esik. Például a legutóbbi roham a HTC ONE X-re volt. Az első 3-4 napban napi 2000 modell is gond nélkül eladható lett volna, aztán ez heti, majd havi fogyássá szelídül, sőt holnapután már lehet, hogy annyira nem is lesz érdekes már, mert a GS3 kiüti / erkölcsileg avultatja. "A Be First"- expansys szlogennek tehát az is az egyik értelmezése, hogy pénzük is van, képesek is gyorsan logisztikázni, és akarják is az első vevőket.
Mindezek miatt ajánlott az előrendelés, ami senkit semmire nem kötelez, hiszen ha visszamondja valaki a rendelését, azt többnyire máris viszi az első 2 hétben egy másik várakozó.
Rövidebben tehát az előrendelés semmi más, mint a helyed biztosítása egy várhatóan "érkezési sorrendben történő kiszolgálás" esetére, dönteni akkor kell, ha majd van készlet/ár, stb. Akkor meg gyorsan, mert a kiszolgálásnál érkezést/fizetettséget kezel egyszerre az expansys rendszere (azaz vagy bankkártyás vásárlás vagy utánvétes az ajánlott).
Még egy tanulság, ha már így szemináriumot tartok:): AZ elmúlt jópár évből az is fontos tanulság, hogy:
- aki elsőzik, több hibát él át, mint aki kivár pl. 1-2 hónapot
- akár szoftveres, akár gyártási probléma is több ilyenkor, hiszen a gyártók marketingesei ilyenkor komolyabb nyomást fejtenek ki a műszaki/termelési egységekre, hogy "nosza tessék már kész lenni"
- nem ritkán a gyártók az első vevőkön "tesztelik ki" magukat igazán
Tehát a várakozásnak és elsőzésnek is vannak pro/kontra érvei. Bár mondjuk aki ide jár fórumozni, az pontosan tisztában van azzal is, mitől is varázslatos, ha az ő mobilja az elsők egyike, ami Magyarországra érkezett.
Való igaz persze az is, hogy egy nettó 450-500 €-s készülék beszerzése egyre komolyabb döntést is igényelhet, de sajnos azt is látni kell, hogy ez meg országspecifikus probléma, az elmúlt 2 napban úgy 400 -többségében UK/FR/IT/DE- vásárlót különösebben nem zavar a várható ár nagyságrendje.